Rotor Service Center

Rotor Bike Components; waarom ze zoveel voordelen bieden, wat de gedachte is en waarom het de beste oplossing is voor een ieder die dat extra beetje kracht nodig heeft. De voordelen van de ovale Q-Rings, Rotor crankstellen en Rotor Powermeters. 

Rotor ovale kettingbladen | Q-Rings
Meer vermogen uit uw inspanning! Op het punt dat u het meeste kracht kunt zetten heeft u de grootste tandwieldoorsnede en op het dode-punt (onderin) heeft u de kleinste doorsnede! Klinkt heel logisch en dat is het eigenlijk ook! Hoe rond je ook hebt geleerd te trappen, je trapt ALTIJD ronder met een Rotor Q-Ring! Gewoon omdat je spieren het op deze manier beter aankunnen!

Omdat je bij de Rotor Q-Rings een heel andere manier van trappen krijgt, lijkt het in het begin dat je een deel van je conditie/spieropbouw kwijt bent. Uiteraard is dat niet zo, wel is het zo dat er andere spieren getraind moeten worden. Duidelijk staat ook in het trainingsschema dat je de "Q-Rings niet moet proberen rond te trappen". Hiermee wordt bedoeld dat de Rotor Q-Rings geen ronde tandwielen zijn en het ook niet worden! Je moet de manier van trappen veranderen. Ik durf haast te stellen dat je terug moet gaan naar af (tijd van de toeclips) en je vooral richten op de slag naar beneden! Want DAAR ligt je grootste kracht!! Vanuit die "ouderwetse" positie ga je weer bouwen aan het "rond trappen"!  




Rotor crankstel Stijf en licht, dat is het grote voordeel van de Rotor cranks.Mensen uit de bouw weten het; de draagkracht van een balk zit hem voornamelijk in de hoogte van die balk! Logischerwijze zit de stijfheid van een crank hem dus in de breedte van die crank. Waarom dan een smalle crank kiezen? Alleen omdat dat weer lichter is.... Rotor heeft de ideale combinatie gevonden met de 3D cranks. Breed voor de stijfheid en door het unieke Trinity Drilling System lichter dan vele andere cranks! Dus 2x voordeel! De stijfheid van de cranks wordt gemeten van de rechterpedaal (kettingzijde... let op..) tot op de ketting. Hier willen de meeste merken "punten pakken". Welke waarde verwaarloosd wordt, dat is de waarde van de linker pedaal naar de ketting. Dus eigenlijk de stijfheid linkercrank (zelfde als rechts) PLUS de as! Juist hier heeft Rotor aandacht voor. De Rotor cranks (plus as) hebben ook een grote stijfheid van de linkercrank gemeten tot de ketting. Uiteraard wel minder dan rechts, maar een betere stijfheid dan de meeste andere!Lees hier meer over de Rotor cranks en bestel de cranks naar keuze.  


Rotor Powermeter | Inpower 

Vermogenmeters raken inmiddels al behoorlijk ingeburgerd binnen de “race –fietsen”. Een vermogenmeter helpt je je prestaties te verbeteren en je inzicht te geven in je eigen prestaties. 

Doordat de technologie, bij de INpower, zich binnen de 30mm as bevindt, kunnen we elke ROTOR crank geschikt maken voor het gebruik van een vermogenmeter. Dit houdt o.a. in dat alle fiets categorieën gebruik kunnen maken van een vermogenmeter. Denk hierbij aan mountainbikes, Cyclecrosser,  Triatlon- en race fietsen. Nu heeft een ieder de mogelijkheid om zijn of haar  prestaties te verbeteren en zo een  psychologisch voordeel te verkrijgen.De vermogenmeter maakt ook een link met de Q-rings van ROTOR. Door het introduceren van TORQUE 360 en Optimum Chainring Angle, kunt u een nauwkeurige analyse maken van uw pedaalslag. Tevens kunt u deze waarden gebruiken om de Q-rings in de voor u ideale positie te plaatsen. Dit zal resulteren in een optimaal gebruik van de ovale kettingbladen.

Bij de ontwikkeling stonden een aantal punten centraal. We wilden een vermogenmeter ontwikkelen welke door alle disciplines gebruikt zou kunnen worden. Tevens wilde we een simpele (in gebruik) maar accuraat system ontwikkelen. Daarbij wilde we de voordelen van het gebruik van de Q-rings en de Rotor QXL-rings benadrukken. 

Rotor INpower maakt gebruik van een standaard AA batterij en van de zogenaamde UBB30 as. Met deze as is het systeem voor bijna alle fietsen en merken geschikt om te gebruiken. Omdat de Rotor INPower alleen aan de linker crank meet, kunnen huidige rotor eigenaren ook ervoor kiezen om alleen de linker crank aan te schaffen.. 

Doordat we de data meten in de as, verkrijgen we een beter signaal (minder storingen) en kunnen we via het ANT+ tm protocol onze gegevens versturen, zonder onderbrekingen e.d. Buiten de Torque 360en de OCA meten we ook de Torque effectiveness en de Pedal Smoothness. Toreque Effectiuveness bepaald de Totale Torque ten opzichte van de Positiecve torque. De pedal Smoothness bepaald de gemiddelde power ten opzichte van de maximum power. 

ROTOR’s INpower wordt reeds gebruikt door de athleten van de MTN Qhubeka p/b Samsung, Lampre Merida, MMR en de Rock &Co (mtb team). Daarbij maken ook diverse Triatleten gebruik van de INpower.