Elektrische fietsen

De elektrische fiets heeft de wind in de zeilen. Hellingen beklimmen, langere afstanden afleggen,
tegenwind trotseren of niet nat-gezweet op het werk aankomen leek nog nooit zo eenvoudig...

Wij bieden elektrische fietsen aan van volgende merken Stevens, Merida en het Nederlandse merk Cortina. Alle merken die vertegenwoordigd zijn in onze winkels worden afgemonteerd met kwalitatieve systemen zoals Bosch, Shimano (E-steps) of Bafang.

Ook bestaan er vandaag de dag elektrische vouwfietsen, in dit segment zijn wij exclusief verdeler van het belgische merk bizobike. zowel de A-classe als de bizzobike Mezzo staan permanet in onze showroom.

De elektrische fiets biedt de vrijheid van het fietsen zonder enkele van de klassieke beperkingen. 
Bezoek één onze winkels te Wetteren, Dendermonde of Deinze en test zelf uw toekomstige fiets uit ! 



Onze winkels zijn erkende servicepunten voor volgende elektrische systemen.
     

De elektrische fiets heeft de wind in de zeilen. Hellingen beklimmen, langere afstanden afleggen, tegenwind trotseren of niet natgezweet op het werk aankomen leek nog nooit zo eenvoudig... De elektrische fiets biedt de vrijheid van het fietsen zonder enkele van de klassieke beperkingen. Biedt hij ook een oplossing voor jouw mobiliteitsnoden? En hoe vindt je de elektrische fiets die het best bij je past?

De keuze van de fiets

Een elektrische fiets is een fiets waarop onderdelen zitten die de fietser ondersteunen in zijn of haar inspanningen. De motor van deze fiets wordt enkel ingeschakeld wanneer het pedaal draait. Je trapt dus altijd (anders zouden we spreken over een bromfiets) maar moet minder inspanning leveren dan bij een klassieke, niet-elektrische fiets.

Er bestaan bijna net zoveel elektrische fiets-modellen als er types gewone fietsen zijn. Het is dus belangrijk vooraf goed te weten wat je precies wil.

  • Ga je de fiets (vooral) gebruiken voor korte of lange afstanden? Elke dag of slechts af en toe?
  • Wil je er een kinderstoeltje of tassen aan (kunnen) vastmaken?
  • Moet de fiets in de koffer van een auto passen of wil je hem soms meenemen op het openbaar vervoer?

Aandachtspunten

Frame

Een elektrische fiets weegt meer dan een klassieke fiets. Dit heeft een invloed op de stevigheid en wendbaarheid van de fiets.

  • Stevigheid. Kies voor een frame van staal of aluminium dat correct werd gelast en versterkt op de inspanningspunten. Controleer ook of de standaard stabiel genoeg is, want sommige zijn niet opgewassen tegen het gewicht van zulke fietsen.
  • Wendbaarheid. Het is gemakkelijker om op een zwanenhalsframe te stappen dan op een klassiek frame (dat je soms schuin moet houden om erop te kunnen stappen).

Controleer ook of de maat van het frame goed is. Sommige modellen bestaan slechts in één maat, maar misschien is die niet geschikt voor jou.

Gewicht

Hoewel elektrische fietsen de voorbije jaren een pak lichter zijn geworden, zijn ze bezwaarlijk licht te noemen. Ze wegen nog steeds tussen 15 en 30 kg. De meeste wegen tussen 17 en 25 kg. Die 8 kg verschil is voor fabrikanten echter moeilijk te winnen. Het verklaart vaak het prijsverschil tussen twee fietsen die het even goed doen, omdat het gewicht van de batterijen en frames omgekeerd evenredig is aan hun prijs.

Het gewicht wordt een extra belangrijk criterium als je je fiets moet dragen om hem te parkeren of in een auto te steken, of als je vaak enkele kilo's aan goederen vervoert. Zwaardere elektrische fietsen zijn aan lage snelheid moeilijker in evenwicht te houden.

De aandrijving

Er zijn twee types van aandrijving: de bewegingssensor en trapkrachtsensor.

  • Het systeem met bewegingssensor schakelt de ondersteuning in na twee of drie pedaaltrappen en houdt geen rekening met het tempo waaraan je fietst. Het vraagt dus een zekere inspanning bij het starten en de ondersteuning kan heel plots worden ingeschakeld.
  • Het systeem met trapkrachtsensor schakelt de ondersteuning in zodra je begint te trappen en versterkt geleidelijk. Dit type van ondersteuning is preciezer, intuïtiever en regelmatiger en biedt een beter rijcomfort. Het is ook duurder. Dit systeem is ideaal voor mensen die vaak moeten stoppen, bijvoorbeeld aan een rood licht.

De batterij

Voor de batterij moet je met verschillende aspecten rekening houden: het vermogen en de autonomie, de samenstelling, de uitneembaarheid en de garantie.

  • Het vermogen en de autonomie. De autonomie van een batterij wordt doorgaans geschat op 40 tot 80 km. Maar hoewel de gegevens van de fabrikant een goed idee geven, neem je ze best met een korrel zout. De autonomie van een batterij hangt immers af van het gewicht van de fietser, het reliëf van het parcours, het aandrijvingsniveau en het aantal stops. 

    Waar moet je dan rekening mee houden? Kijk naar het vermogen van de batterij, uitgedrukt in Ampère-uur (Ah), en het voltage (V): hoe meer ampères, hoe groter de autonomie van de fiets, en hoe hoger het voltage, hoe sterker het vermogen van de aandrijving, hoe beter je kunt versnellen en hoe efficiënter je hellingen zal kunnen nemen. 
  • De samenstelling. Voor een bepaalde stroomsterkte (ampère) en voltage zal de samenstelling van de batterij geen enkele invloed hebben op haar autonomie of het vermogen van de motor. Hoe meer gesofisticeerde technologieën er worden ingezet, hoe lichter de batterij en dus ook je portemonnee. De meest recente types, met lithium of nikkel-metaalhydride (NiMH), scoren beter dan de oude met lood, die dus ook zwaarder zijn. Vergelijk de autonomie en het aantal mogelijke laadbeurten. Weet ook dat een batterij met een beperkte cyclussterkte sneller zal moeten worden vervangen.
  • De uitneembaarheid van de batterij. Kies voor een vergrendelbare en uitneembare batterij om het opladen te vergemakkelijken.
  • Garantie. Let op de garantievoorwaarden. Volgens de wet moet die minstens twee jaar bedragen.

Compactheid van de lader

Bij elektrische fietsen zit meestal een lader die je gewoon in een klassiek stopcontact steekt. Een standaardlader is er niet. Weet wel dat hun grootte en gewicht niet verwaarloosbaar zijn (voor het geval je ze mee moet dragen om de batterij van je fiets op te laden). De lader is meestal klein (8 cm x 16 cm) en weegt nog geen kilo.

Plaats van de motor

De plaats van de motor op een elektrische fiets beïnvloedt het evenwicht van de fiets en de verdeling van het gewicht. Hij kan op drie verschillende plaatsen zitten:

  • In de naaf van het achter- of voorwiel: dit geeft respectievelijk het gevoel te worden geduwd of te worden getrokken. Het voordeel van dit systeem is dat het goedkoper is, het nadeel dat de fiets uit evenwicht wordt gebracht en de niet-opgehangen massa van de fiets toeneemt.
  • In de trapas van de fiets, wat de fiets meer in evenwicht brengt, maar zijn kracht vermindert.

Remmen

Rekening houdend met de snelheid die je met een elektrische fiets kan halen, zullen velgremmen sneller verslijten. Kies dus voor sterkere schijfremmen of trommelremmen.

Wendbaarheid van het aandrijfsysteem

De aandrijving is meestal moduleerbaar via een toestelletje aan het stuur of via een afneembaar handgreep. Kies voor meer veiligheid voor een systeem dat je gebruikt via de handgrepen van je fiets in plaats van een knop in het midden. Deze verplichten je je stuur los te laten om het scherm te bedienen.

Ga naar een specialist

Hoewel supermarkten met mooie prijzen zwaaien, zal een gespecialiseerde verkoper zijn product beter kennen en je beter kunnen adviseren. Ook op het vlak van onderhoud en diensten-na-verkoop scoren gespecialiseerde verkopers uiteraard kilometers beter.

Testritjes!

Test de fietsen die je interesseren om ze te kunnen vergelijken. Want je mag dan nog zoveel nadenken over alle mogelijkheden die ze bieden, je zal nog het meest opsteken door ze uit te proberen.

Geen idee waar te beginnen? Huur één van onze elektrische fietsen, en kijk in welke mate deze jou in vervoering brengt!

De elektrische fiets heeft de wind in de zeilen. Hellingen beklimmen, langere afstanden afleggen, tegenwind trotseren of niet natgezweet op het werk aankomen leek nog nooit zo eenvoudig... De elektrische fiets biedt de vrijheid van het fietsen zonder enkele van de klassieke beperkingen. Biedt hij ook een oplossing voor jouw mobiliteitsnoden? En hoe vindt je de elektrische fiets die het best bij je past?

De keuze van de fiets

Een elektrische fiets is een fiets waarop onderdelen zitten die de fietser ondersteunen in zijn of haar inspanningen. De motor van deze fiets wordt enkel ingeschakeld wanneer het pedaal draait. Je trapt dus altijd (anders zouden we spreken over een bromfiets) maar moet minder inspanning leveren dan bij een klassieke, niet-elektrische fiets.

Er bestaan bijna net zoveel elektrische fiets-modellen als er types gewone fietsen zijn. Het is dus belangrijk vooraf goed te weten wat je precies wil.

  • Ga je de fiets (vooral) gebruiken voor korte of lange afstanden? Elke dag of slechts af en toe?
  • Wil je er een kinderstoeltje of tassen aan (kunnen) vastmaken?
  • Moet de fiets in de koffer van een auto passen of wil je hem soms meenemen op het openbaar vervoer?

Aandachtspunten

Frame

Een elektrische fiets weegt meer dan een klassieke fiets. Dit heeft een invloed op de stevigheid en wendbaarheid van de fiets.

  • Stevigheid. Kies voor een frame van staal of aluminium dat correct werd gelast en versterkt op de inspanningspunten. Controleer ook of de standaard stabiel genoeg is, want sommige zijn niet opgewassen tegen het gewicht van zulke fietsen.
  • Wendbaarheid. Het is gemakkelijker om op een zwanenhalsframe te stappen dan op een klassiek frame (dat je soms schuin moet houden om erop te kunnen stappen).

Controleer ook of de maat van het frame goed is. Sommige modellen bestaan slechts in één maat, maar misschien is die niet geschikt voor jou.

Gewicht

Hoewel elektrische fietsen de voorbije jaren een pak lichter zijn geworden, zijn ze bezwaarlijk licht te noemen. Ze wegen nog steeds tussen 15 en 30 kg. De meeste wegen tussen 17 en 25 kg. Die 8 kg verschil is voor fabrikanten echter moeilijk te winnen. Het verklaart vaak het prijsverschil tussen twee fietsen die het even goed doen, omdat het gewicht van de batterijen en frames omgekeerd evenredig is aan hun prijs.

Het gewicht wordt een extra belangrijk criterium als je je fiets moet dragen om hem te parkeren of in een auto te steken, of als je vaak enkele kilo's aan goederen vervoert. Zwaardere elektrische fietsen zijn aan lage snelheid moeilijker in evenwicht te houden.

De aandrijving

Er zijn twee types van aandrijving: de bewegingssensor en trapkrachtsensor.

  • Het systeem met bewegingssensor schakelt de ondersteuning in na twee of drie pedaaltrappen en houdt geen rekening met het tempo waaraan je fietst. Het vraagt dus een zekere inspanning bij het starten en de ondersteuning kan heel plots worden ingeschakeld.
  • Het systeem met trapkrachtsensor schakelt de ondersteuning in zodra je begint te trappen en versterkt geleidelijk. Dit type van ondersteuning is preciezer, intuïtiever en regelmatiger en biedt een beter rijcomfort. Het is ook duurder. Dit systeem is ideaal voor mensen die vaak moeten stoppen, bijvoorbeeld aan een rood licht.

De batterij

Voor de batterij moet je met verschillende aspecten rekening houden: het vermogen en de autonomie, de samenstelling, de uitneembaarheid en de garantie.

  • Het vermogen en de autonomie. De autonomie van een batterij wordt doorgaans geschat op 40 tot 80 km. Maar hoewel de gegevens van de fabrikant een goed idee geven, neem je ze best met een korrel zout. De autonomie van een batterij hangt immers af van het gewicht van de fietser, het reliëf van het parcours, het aandrijvingsniveau en het aantal stops. 

    Waar moet je dan rekening mee houden? Kijk naar het vermogen van de batterij, uitgedrukt in Ampère-uur (Ah), en het voltage (V): hoe meer ampères, hoe groter de autonomie van de fiets, en hoe hoger het voltage, hoe sterker het vermogen van de aandrijving, hoe beter je kunt versnellen en hoe efficiënter je hellingen zal kunnen nemen. 
  • De samenstelling. Voor een bepaalde stroomsterkte (ampère) en voltage zal de samenstelling van de batterij geen enkele invloed hebben op haar autonomie of het vermogen van de motor. Hoe meer gesofisticeerde technologieën er worden ingezet, hoe lichter de batterij en dus ook je portemonnee. De meest recente types, met lithium of nikkel-metaalhydride (NiMH), scoren beter dan de oude met lood, die dus ook zwaarder zijn. Vergelijk de autonomie en het aantal mogelijke laadbeurten. Weet ook dat een batterij met een beperkte cyclussterkte sneller zal moeten worden vervangen.
  • De uitneembaarheid van de batterij. Kies voor een vergrendelbare en uitneembare batterij om het opladen te vergemakkelijken.
  • Garantie. Let op de garantievoorwaarden. Volgens de wet moet die minstens twee jaar bedragen.

Compactheid van de lader

Bij elektrische fietsen zit meestal een lader die je gewoon in een klassiek stopcontact steekt. Een standaardlader is er niet. Weet wel dat hun grootte en gewicht niet verwaarloosbaar zijn (voor het geval je ze mee moet dragen om de batterij van je fiets op te laden). De lader is meestal klein (8 cm x 16 cm) en weegt nog geen kilo.

Plaats van de motor

De plaats van de motor op een elektrische fiets beïnvloedt het evenwicht van de fiets en de verdeling van het gewicht. Hij kan op drie verschillende plaatsen zitten:

  • In de naaf van het achter- of voorwiel: dit geeft respectievelijk het gevoel te worden geduwd of te worden getrokken. Het voordeel van dit systeem is dat het goedkoper is, het nadeel dat de fiets uit evenwicht wordt gebracht en de niet-opgehangen massa van de fiets toeneemt.
  • In de trapas van de fiets, wat de fiets meer in evenwicht brengt, maar zijn kracht vermindert.

Remmen

Rekening houdend met de snelheid die je met een elektrische fiets kan halen, zullen velgremmen sneller verslijten. Kies dus voor sterkere schijfremmen of trommelremmen.

Wendbaarheid van het aandrijfsysteem

De aandrijving is meestal moduleerbaar via een toestelletje aan het stuur of via een afneembaar handgreep. Kies voor meer veiligheid voor een systeem dat je gebruikt via de handgrepen van je fiets in plaats van een knop in het midden. Deze verplichten je je stuur los te laten om het scherm te bedienen.

Ga naar een specialist

Hoewel supermarkten met mooie prijzen zwaaien, zal een gespecialiseerde verkoper zijn product beter kennen en je beter kunnen adviseren. Ook op het vlak van onderhoud en diensten-na-verkoop scoren gespecialiseerde verkopers uiteraard kilometers beter.

Testritjes!

Test de fietsen die je interesseren om ze te kunnen vergelijken. Want je mag dan nog zoveel nadenken over alle mogelijkheden die ze bieden, je zal nog het meest opsteken door ze uit te proberen.

Geen idee waar te beginnen? Huur één van onze elektrische fietsen, en kijk in welke mate deze jou in vervoering brengt!

De elektrische fiets heeft de wind in de zeilen. Hellingen beklimmen, langere afstanden afleggen, tegenwind trotseren of niet natgezweet op het werk aankomen leek nog nooit zo eenvoudig... De elektrische fiets biedt de vrijheid van het fietsen zonder enkele van de klassieke beperkingen. Biedt hij ook een oplossing voor jouw mobiliteitsnoden? En hoe vindt je de elektrische fiets die het best bij je past?

De keuze van de fiets

Een elektrische fiets is een fiets waarop onderdelen zitten die de fietser ondersteunen in zijn of haar inspanningen. De motor van deze fiets wordt enkel ingeschakeld wanneer het pedaal draait. Je trapt dus altijd (anders zouden we spreken over een bromfiets) maar moet minder inspanning leveren dan bij een klassieke, niet-elektrische fiets.

Er bestaan bijna net zoveel elektrische fiets-modellen als er types gewone fietsen zijn. Het is dus belangrijk vooraf goed te weten wat je precies wil.

  • Ga je de fiets (vooral) gebruiken voor korte of lange afstanden? Elke dag of slechts af en toe?
  • Wil je er een kinderstoeltje of tassen aan (kunnen) vastmaken?
  • Moet de fiets in de koffer van een auto passen of wil je hem soms meenemen op het openbaar vervoer?

Aandachtspunten

Frame

Een elektrische fiets weegt meer dan een klassieke fiets. Dit heeft een invloed op de stevigheid en wendbaarheid van de fiets.

  • Stevigheid. Kies voor een frame van staal of aluminium dat correct werd gelast en versterkt op de inspanningspunten. Controleer ook of de standaard stabiel genoeg is, want sommige zijn niet opgewassen tegen het gewicht van zulke fietsen.
  • Wendbaarheid. Het is gemakkelijker om op een zwanenhalsframe te stappen dan op een klassiek frame (dat je soms schuin moet houden om erop te kunnen stappen).

Controleer ook of de maat van het frame goed is. Sommige modellen bestaan slechts in één maat, maar misschien is die niet geschikt voor jou.

Gewicht

Hoewel elektrische fietsen de voorbije jaren een pak lichter zijn geworden, zijn ze bezwaarlijk licht te noemen. Ze wegen nog steeds tussen 15 en 30 kg. De meeste wegen tussen 17 en 25 kg. Die 8 kg verschil is voor fabrikanten echter moeilijk te winnen. Het verklaart vaak het prijsverschil tussen twee fietsen die het even goed doen, omdat het gewicht van de batterijen en frames omgekeerd evenredig is aan hun prijs.

Het gewicht wordt een extra belangrijk criterium als je je fiets moet dragen om hem te parkeren of in een auto te steken, of als je vaak enkele kilo's aan goederen vervoert. Zwaardere elektrische fietsen zijn aan lage snelheid moeilijker in evenwicht te houden.

De aandrijving

Er zijn twee types van aandrijving: de bewegingssensor en trapkrachtsensor.

  • Het systeem met bewegingssensor schakelt de ondersteuning in na twee of drie pedaaltrappen en houdt geen rekening met het tempo waaraan je fietst. Het vraagt dus een zekere inspanning bij het starten en de ondersteuning kan heel plots worden ingeschakeld.
  • Het systeem met trapkrachtsensor schakelt de ondersteuning in zodra je begint te trappen en versterkt geleidelijk. Dit type van ondersteuning is preciezer, intuïtiever en regelmatiger en biedt een beter rijcomfort. Het is ook duurder. Dit systeem is ideaal voor mensen die vaak moeten stoppen, bijvoorbeeld aan een rood licht.

De batterij

Voor de batterij moet je met verschillende aspecten rekening houden: het vermogen en de autonomie, de samenstelling, de uitneembaarheid en de garantie.

  • Het vermogen en de autonomie. De autonomie van een batterij wordt doorgaans geschat op 40 tot 80 km. Maar hoewel de gegevens van de fabrikant een goed idee geven, neem je ze best met een korrel zout. De autonomie van een batterij hangt immers af van het gewicht van de fietser, het reliëf van het parcours, het aandrijvingsniveau en het aantal stops. 

    Waar moet je dan rekening mee houden? Kijk naar het vermogen van de batterij, uitgedrukt in Ampère-uur (Ah), en het voltage (V): hoe meer ampères, hoe groter de autonomie van de fiets, en hoe hoger het voltage, hoe sterker het vermogen van de aandrijving, hoe beter je kunt versnellen en hoe efficiënter je hellingen zal kunnen nemen. 
  • De samenstelling. Voor een bepaalde stroomsterkte (ampère) en voltage zal de samenstelling van de batterij geen enkele invloed hebben op haar autonomie of het vermogen van de motor. Hoe meer gesofisticeerde technologieën er worden ingezet, hoe lichter de batterij en dus ook je portemonnee. De meest recente types, met lithium of nikkel-metaalhydride (NiMH), scoren beter dan de oude met lood, die dus ook zwaarder zijn. Vergelijk de autonomie en het aantal mogelijke laadbeurten. Weet ook dat een batterij met een beperkte cyclussterkte sneller zal moeten worden vervangen.
  • De uitneembaarheid van de batterij. Kies voor een vergrendelbare en uitneembare batterij om het opladen te vergemakkelijken.
  • Garantie. Let op de garantievoorwaarden. Volgens de wet moet die minstens twee jaar bedragen.

Compactheid van de lader

Bij elektrische fietsen zit meestal een lader die je gewoon in een klassiek stopcontact steekt. Een standaardlader is er niet. Weet wel dat hun grootte en gewicht niet verwaarloosbaar zijn (voor het geval je ze mee moet dragen om de batterij van je fiets op te laden). De lader is meestal klein (8 cm x 16 cm) en weegt nog geen kilo.

Plaats van de motor

De plaats van de motor op een elektrische fiets beïnvloedt het evenwicht van de fiets en de verdeling van het gewicht. Hij kan op drie verschillende plaatsen zitten:

  • In de naaf van het achter- of voorwiel: dit geeft respectievelijk het gevoel te worden geduwd of te worden getrokken. Het voordeel van dit systeem is dat het goedkoper is, het nadeel dat de fiets uit evenwicht wordt gebracht en de niet-opgehangen massa van de fiets toeneemt.
  • In de trapas van de fiets, wat de fiets meer in evenwicht brengt, maar zijn kracht vermindert.

Remmen

Rekening houdend met de snelheid die je met een elektrische fiets kan halen, zullen velgremmen sneller verslijten. Kies dus voor sterkere schijfremmen of trommelremmen.

Wendbaarheid van het aandrijfsysteem

De aandrijving is meestal moduleerbaar via een toestelletje aan het stuur of via een afneembaar handgreep. Kies voor meer veiligheid voor een systeem dat je gebruikt via de handgrepen van je fiets in plaats van een knop in het midden. Deze verplichten je je stuur los te laten om het scherm te bedienen.

Ga naar een specialist

Hoewel supermarkten met mooie prijzen zwaaien, zal een gespecialiseerde verkoper zijn product beter kennen en je beter kunnen adviseren. Ook op het vlak van onderhoud en diensten-na-verkoop scoren gespecialiseerde verkopers uiteraard kilometers beter.

Testritjes!

Test de fietsen die je interesseren om ze te kunnen vergelijken. Want je mag dan nog zoveel nadenken over alle mogelijkheden die ze bieden, je zal nog het meest opsteken door ze uit te proberen.

Geen idee waar te beginnen? Huur één van onze elektrische fietsen, en kijk in welke mate deze jou in vervoering brengt!